zdrowie zimą

Jak powinniśmy dbać o zdrowie zimą?

Teraz zimą temperatury są niskie, a słońce znika równie szybko jak się pojawia. Odczuwamy niechęć, zmęczenie, marazm. Nasz organizm czuje się osłabiony, a nasza odporność spada. Coraz więcej osób choruje na przeziębienie, grypę, anginę, zapalenie płuc. W tym okresie powinniśmy szczególnie skupić się na naszym zdrowiu, aby przetrwać zimę bez infekcji. Żeby cieszyć się dobrym zdrowiem warto przestrzegać kilku podstawowych zasad.

1. Bez odpowiedniej diety ani rusz.

Nasze posiłki powinny być przede wszystkim bogate w mikroelementy i witaminy, a zwłaszcza witaminę C, która znacznie zwiększa naszą odporność. Znajdziemy ją w kiszonej kapuście i cytrusach. Ważne są również witaminy z grupy B, dlatego do naszej diety warto wprowadzić pieczywo pełnoziarniste i ziarna zbóż. Nie zapominajmy także o rybach, jajach, nabiale, a także roślinach strączkowych i warzywach takich jak marchew, buraki, pietruszka i szpinak. Zawierają one wiele składników odżywczych, które wspomogą nas w batalii o zdrowie. Unikajmy za to alkoholu, słodyczy i bardzo tłustych potraw, gdyż powodują one spadek naszego samopoczucia, senność i problemy z koncentracją.

2. Ubiór ma znaczenie.

Często zapominamy o takich elementach naszej odzieży wierzchniej, jak czapka czy szalik, zwłaszcza u dzieci są one nielubiane i rzucane w kąt przy najbliżej okazji. Należy jednak pamiętać, że pełen ubiór zimowy chroni nasz organizm przed wychłodzeniem, a w konsekwencji wychłodzenia również przed przeziębieniem. Tak więc gruba kurtka, ciepła czapka, szalik, nieprzemakalne obuwie i rękawiczki to podstawa! Jeśli chodzi o pomieszczenia, w których przebywamy to zimą powinniśmy pamiętać o ich nawilżaniu, więc nawilżacze powietrza to świetne rozwiązanie. Zadbajmy również o to, by nie doprowadzać naszego organizmu do skrajnych stanów. Zarówno przebywanie w pokojach o zbyt niskiej temperaturze jak i w zbyt wysokiej źle działają na nas. Starajmy się unikać zarówno przegrzania jak i wyziębienia.

3. Dbajmy o włosy i skórę.

Zmorą zimowego okresu stają się suche i łamliwe włosy, popękana skóra na dłoniach, podrażniona skóra twarzy oraz spierzchnięte usta. Musimy wyjątkowo przyłożyć się do naszej codziennej pielęgnacji. Warto wykluczyć z niej na jakiś czas kosmetyki zawierające alkohol, gdyż wzmagają one tylko dodatkowo suchość skóry i odwadniają ją. O dziwo powinniśmy stosować również kremy z filtrami, gdyż promienie słoneczne zimą są bardziej skoncentrowane, a przez to znacznie bardziej szkodliwe. Nasze włosy traktujmy odżywczym szamponem i odżywkami, a końcówki regularnie podcinajmy. Pozwoli nam to uniknąć efektu zmatowiałych, wypłowiałych i kruszących się strąków. Dobrze jest również stosować odżywcze oraz nawilżające maseczki na twarz, używać naturalnych olejków do ciała, oraz odpowiednich kosmetyków do stóp i dłoni.

4. Ruch to zdrowie!

Dla większości domatorów, ta porada jest wręcz kuriozalna. Spokojnie, ruch zimą nie oznacza codziennego truchtania w zaspach i śniegu! Zwykła poranna gimnastyka lub lekkie ćwiczenia w zaciszu domowym przez około trzydzieści minut sprawdzą się równie dobrze. Polecane są również spacery na świeżym powietrzu, które zwiększą odporność naszego organizmu. Dla fanów sportów zimowych świetnie sprawdzą się narty i łyżwy.

5. Ostatnie i najważniejsze – relaks i wypoczynek.

Musimy również dbać o nasze samopoczucie. Pamiętajmy o śnie i wysypianiu się. Warto również zaplanować sobie wyjazd korzystając z zimowej aury, może rodzime góry? Ruch na świeżym powietrzu zwiększy wydolność naszego organizmu, dotlenimy się, rozładujemy stres i pobędziemy odrobinę sam na sam z przyrodą. Po dniu pełnym wrażeń zawsze można się zrelaksować w gorącej wodzie lub zafundować sobie sesję aromaterapeutyczną.

Dodaj komentarz